SHORT-WORKS De schildervierdaagse

SHORT-WORKS De schildervierdaagse, Intensieve begeleiding in creatief proces in monument Gerrit van Houten-huis Groningen.

Wil jij 4 dagen lang intensief begeleid worden in een creatief proces?
Van dinsdag tot en met vrijdag werken aan het schilderij dat je al zo lang had willen maken?
Short-Works biedt je nu die kans.
Ik kan je leren om in 4 dagen een compleet schilderij te maken.
We doen dat van woensdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 16.00 u.
Met een lunch tussen 12.00u en 13.00u.
Dag 1.
We beginnen met een degelijke voorstudie. (houtskool)
Dag 2.
Materiaalkennis (acryl), de onderschildering en de start van het schilderij dat je altijd al wilde maken.
Dag 3-4.
We gaan samen de diepte in met dat kunstwerk van jou. Ik deel al mijn kennis en kunde, tips en trucs met je.
Als professioneel kunstenaar werk ik sinds 15 jaar aan opdrachten en geef ik les. Mijn technieken heb ik een aantal jaren verfijnd aan de klassieke academie voor schilderkunst in Groningen.
Ik wil in deze short-works  maximaal 4 personen begeleiden.
Ik heb voor deze werkwijze de naam “SHORT-WORKS” bedacht, zomaar eens iets anders dan workshops.
Voor deze short-work betaal je € 350 euro pp inclusief materiaal en lunch.
De short-work start op 3 april  en duurt t/m 6 april 2013
Durf jij?
4 thoughts on “SHORT-WORKS De schildervierdaagse

  1. “Maak het schilderij dat je altijd al wilde maken”.

    Dat was de uitnodiging van Roxanne aan mij. Even over nadenken. Ondertussen praat Roxanne verder “ik help je met een voorstudie en de uitwerking. Je doet alles zelf”. Mijn hersenen schieten van kan niet, tot lastig naar uitdaging. Ik kies voor het laatste ik ga de uitdaging aan. Het wordt een zelfportret. Roxannes ogen glinsteren “jij hebt lef!”. Ik weet dat een zelfportret een van de lastigste dingen is om te maken.
    De extra uitdaging zit in de manier waarop ik het ga uitvoeren. Geen idee wat iedere stap betekent. “We gaan voor de klassieke methode”. Oh, en dat betekent? “Voorstudie, onderschildering, etc”. Ok, zo werk ik normaal nooit. Ik pak een doek, begin en zie waar ik uitkom. Nog een extra uitdaging, ik ga nu kwasten gebruiken. Dat doe ik anders ook niet. Voor mijn gevoel heb ik het mezelf aardig lastig gemaakt. Ik laat alle vaste denkpatronen los en geef me over aan Roxanne. Vakkundig let ze goed op wat ik doe en geeft op tijd weer een nieuwe instructie. Met grote streken staan de eerste halen houtskool op het papier. Zo, het begin is er. Met veel plezier werk ik een paar schetsen uit in zwart en wit.
    De volgende fase breekt aan. Verfpalet uitzoeken. Ook hier komt de vakkennis van Roxanne naar voren. Nog wat onwennig kijk ik naar de kleuren die voor me staan. In mijn gedachten bedenk ik wat ik waar zal gebruiken. Heeft helemaal nog geen zin want ik maak eerst de achtergrond en daarna de onderschildering. Als de achtergrond droog is schilder ik een ‘groot ei’ als contouren voor mijn eigen hoofd. Links naast me staat een spiegel waar ik naar mijn eigen gezicht kijk. Ja, dat is vreemd. Veel te snel wil ik de kwast als potlood gebruiken en dat is natuurlijk niet de bedoeling volgens Roxanne. “Je gaat nog geen lijnen trekken, eerst donker dan licht”. Hoera al weer verwarring. Een paar donkere vlekken voor mijn ogen en nog wat vlekken voor schaduw enzo. Constant kijk ik naar mijn eigen gezicht in de spiegel. Als ik al te veel mijn eigen zin doe begint Roxanne om mij heen te draaien. Turend door de wimpers van haar ogen kijkt ze naar het doek. “Niet goed?” zeg ik. “O jawel”. Onvermijdelijk volgt natuurlijk het professionele advies. Precies de prikkel die ik nodig heb om bij de les te blijven. De verhoudingen moeten wel kloppen natuurlijk.
    De komende dagen blijven de patronen zich herhalen van tips adviezen. Stap voor stap doorloop ik de fases van onderschildering tot eindresultaat. Af en toe loop ik tegen mijn zelf opgeworpen denkbeeldige muur aan. Roxanne roept dan opeens “eerst maar even thee dan?”
    Ik heb genoten van de manier waarop Roxanne mij heeft begeleid. Haar inzicht en vakkundigheid hebben mij geholpen om een zelfportret te maken waar meer in zit dan een afbeelding die lijkt op mijn gezicht. Het doek hangt in de woonkamer als een mooie herinnering aan een experience!

    Dank je wel Roxanne. Ik kom graag nog een keer terug:-]

  2. Ik heb ook meegedaan aan Short Works.
    Ik had nog nooit eerder geschilderd, maar al wel sinds enkele weken begonnen met houtskool tekeningen. Ik heb enorm van deze 4 dagen genoten. Het waren zeer mooie dagen, wat ook resulteerde in een prachtig schilderij.

    Roxanne begeleid je op zo een manier dat je het beste uit jezelf haalt. Als ik naar het eindresultaat kijk kan ik nog steeds niet geloven dat ik het schilderij zelf gemaakt heb.

    De 2e cursus dag liep ik enorm vast, dit begon de avond ervoor al. Alsof Roxanne dit voelde aankomen, zei ze de 2e dag we gaan vandaag iets heel anders doen. ” Jij gaat met verf smijten”.
    Dit had ik ook nog nooit eerder gedaan. Heerlijk vond ik dit, het effect hiervan was dat ik mijn angst overwon en vol moed kon verder gaan met mijn schilderij.
    Buiten het feit dat het creatief bezig zijn erg leuk is en het schilderen zeer ontspannend werkt, hebben deze 4 dagen mij ook geleerd dat je veel meer kunt dan je soms zelf denkt.
    Ik kan iedereen aanraden de short-work te doen!

    Dank je wel Roxanne! Ik kom in de toekomst zeker nog een keer een short Work doen.

  3. Een paar maanden geleden heb ik bij Roxanne een Short Work gedaan.
    Heel impulsief eigelijk, want ik had nog nooit geschilderd en tekenen had ik sinds de middelbare school niet meer gedaan.
    Iemand zei tegen mij dat ik meer met m’n creativiteit zou moeten doen en toen lag daar ineens die uitnodiging.
    Doodeng vond ik het, maar Roxanne wist me helemaal gerust te stellen, hielp me door het hele proces van idee tot uitvoering. Ze gaf goede tips, hielp me wanneer ik dat nodig had.
    Ik heb veel geleerd, met krijt getekend, een schets gemaakt, het over gezet op doek, hoe je kleuren uitzoekt, welke penselen ik het beste kon gebruiken enz.. En als ik even vastliep, ‘k ben best wanhopig geweest zo van waar ben ik aan begonnen.. mocht ik op een oefendoek van alles uitproberen of deed ze wat dingen voor op een ander doek.
    Het resultaat is een schilderij waar ik heel blij mee ben, waar mensen van zeggen dat ze bijna niet geloven dat ik die heb gemaakt.
    Ik ben erg onder de indruk van Roxanne, en haar professionaliteit, hoe ze dit allemaal uit je kan krijgen. Want een ding is voor mij zeker, zonder haar was dit nooit gelukt!
    Als het even kan ga ik dit jaar zeker weer een Short Work doen!

    Roxanne bedankt!!

Geef een reactie

